Följande villkor gäller vid köp på www.Lensy.se

Leveranstid
De allra flesta linsordrar postas inom 48 timmar ifrån beställningstillfället (arbetsdagar). Glasögon postas normalt sett inom 10-14 dagar. I de fall en beställning innehåller varor som vi inte har i lager så är leveranstiden något längre. Leveranstider står angivet på respektive produktsida. I de fall en beställning innehåller både lagervaror och beställningsvaror så blir det den längre leveranstiden som gäller. (Om Du önskar en delleverans av lagervaror i förväg så går det att ordna. Ta i så fall kontakt med kundtjänst.) I vissa ensaka fall så är en beställningsvara slut även hos tillverkare och grossister, vi benämner den varan som "Restförd" i sådana situationer och meddelar Dig om detta så snart vi får reda på det. En "Restförd" vara innebär oftast en försening på 1-2 veckor av din leverans och det går självklart bra att avbeställa utan kostnad i dessa fall (det går det för övrigt alltid bra att göra).

Leverans direkt hem
Försändelserna skickas direkt hem till Dig med A-post (Postens Varubrev). I de fall du inte är hemma och kan ta emot försändelsen och ditt brevinkast är för litet för att den skall kunna lämnas där, så går den vidare till ditt lokala Postombud och Du får en avi med posten som Du visar upp för att hämta ut varorna (ingen extra kostnad uppstår).

Leverans till Instabox
Expressleverans till paketautomat i Stockholm: Beställ innan 11:00 så får du dina varor levererade senast kl 17.00 samma dag till någon av Instabox paketautomater, som är placerade på utvalda Pressbyrån och 7-Eleven. Handla innan lunch och plocka upp varorna på vägen hem! Beställer du senare än 11:00 kommer varorna samma tid dagen därpå. Avisering sker per sms eller mail.

Leveransrisk
Lensy ersätter eventuella skador på varor som uppstått under leverans till kund. Vid returer till Lensy står avsändande kund för leveransrisken. Vi reserverar oss för eventuella förseningar som är utanför vår kontroll. Utebliven leverans skall påtalas inom rimlig tid för att vi skall ha en chans att eftersöka försändelsen, normalt sett inom 14 dagar efter det att besked om att varorna postats gått ut till kund via email.

Ångerrätt
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från det att Du mottagit varorna vilket innebär att Du som kund kan skicka tillbaka varorna till oss för en full återbetalning. En förutsättning är att originalförpackningar av kontaktlinser är helt obrutna, omärkta och i oförändrat skick. Du äger inte rätt att kräva återköp av öppnade askar. Granska förpackningarna noga så att Du vet att det är rätt produkter innan Du öppnar dem.

Produktgaranti
Vi erbjuder 1 års produktgaranti, dvs om glasögon eller kontaktlinser går sönder pga tillverkningsfel under den tiden så har man rätt att få ett nytt par eller att få felet avhjälpt. Defekta produkter skall alltid sparas och returneras till oss.

Reklamation
Det går självklart bra att reklamera defekta varor. Ta kontakt med kundtjänst innan du skickar tillbaka varor som du vill reklamera. OBS! skicka inga varor direkt till tillverkaren, alla reklamationer måste gå via oss. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) utlåtanden.

Återbetalning
Vid godkänt återköp/reklamation återbetalas eventuell erlagd likvid till kundens personkonto eller om det rör sig om en kortbetalning till det konto till vilket kortet är kopplat. Återbetalning sker inom 10 dagar efter godkänt återköp/reklamation.

Åldersgräns
För att handla på Lensy behöver Du vara 18 år eller äldre.

Ordination
Vi vill att du har ett färskt recept ifrån en optiker eller ögonläkare för de linser och styrkor Du beställer hos oss. From 1 januri 2011 är det inte längre lag på detta men för både vår och Din skull vill vi att Du alltid har ett giltigt recept när du handlar av oss. Undantag gäller färgade linser utan styrka - denna typ av produkt kräver vi inte att Du har recept på. OBS! Vi kontrollerar ej ditt recept utan litar på Dig när Du intygar att det finns. Därför är det mycket viktigt att Du vet exakt vad Du beställer - följ ditt recept noga eller läs på dina tidigare linsaskar för att vara säker på att Du beställer rätt varor.

Abonnemang
Om Du har startat ett abonnemang hos oss får du alltid ett email ca en vecka innan kommande leverans. Du har då alltid möjlighet att avsluta abonnemanget med vändande email. Inga bindningstider eller extra avgifter finns i samband med abonnemang. Är det så att du missat vårt förhandbesked om en kommande leverans och linserna hinner levereras trots att Du inte önskar dem så ordnar vi med kostnadsfri retur. Självklart kan Du i samband med en sådan retur avsluta abonnemanget eller skjuta upp det, helt efter Dina egna önskemål.

Cookies
Vi använder oss av cookies för att underlätta vid beställningsproceduren. T ex kommer vårt system ihåg vad du har lagt i varukorgen även om du stänger ner din webbläsare och sedan återkommer till butiken. Det går dock utmärkt att beställa på www.Lensy.se även om du har cookies "avstängda" i din webbläsare. Läs mer HÄR.

Betalsätt
Vi erbjuder två olika betalsätt:

1.) Faktura
När du väljer att betala mot faktura så kommer det en räkning hem till dig i samma paket som kontaktlinserna levereras. Du har därefter 14 dagar på dig att betala fakturan. Om fakturan är obetald efter 14 dagar skickar vi ut en påminnelsefaktura där 50 kr i påminnelseavgift tillkommer. Om fakturan efter ytterligare 10 dagar fortfarande är obetald skickar vi ett kravbrev där ytterligare 160 kr i kravavgift tillkommer samt en dröjsmålsränta på 24% vilken beräknas från och med första fakturadatum, dvs den dag varorna postats till dig. Fakturafrågor besvaras via email eller på telefon 08-618 05 05.

2.) Kort
Vi accepetarar VISA och Mastercard och Eurocard. Så kallade "Electronkort" fungerar ej. Beloppet reserveras på kortet vid beställningstillfället. Vid eventuell avbeställning/återköp kan det ta upp till 3-4 bankdagar innan beloppet åter finns på kundens konto (det beror på de olika bankerna och kortföretagens rutiner). Vår betalväxel för kortbetalningar heter DIBS och alla transaktioner är krypterade med SSL och är även säkrade med 3D-secure i det fall kundes kort är anslutet till 3D-secure. Vår kortbetalningsprocess är säkrad enligt konstens alla regler. Vi sparar EJ kortnumret i vår databas utan all sådan kommunikation sker direkt mot DIBS säkra dataservrar. DIBS innehar PCI DSS-certifiering.

Kredit- och adresskontroll
Vid betalsätt faktura gör vi alltid en kreditkontroll av nya kunder där vi säkerställer att kunden ej har betalningsanmärkning eller skulder hos Kronofogdemyndigheten. Vi kontrollerar också att varorna beställes till gällande folkbokföringsadress. Om Du ej blir godkänd i kontrollen får du omedelbart besked i realtid. Vi skickar även ut ett så kallat omfrågebrev med ett besked om att en kreditkontroll har gjorts oavsett om den godkännes eller ej.

Säker hantering av personuppgifter
När Du beställer varor hos oss sparar vi dina personuppgifter i enlighet med de regler som gäller enligt PUL (Personuppgiftslagen). Vi änvänder endast uppgifterna för att kunna fullgöra leveransen av dina varor samt för att kommunicera med Dig i samband med dina köp hos Lensy. Du har rätt att ta del av de uppgifter vi har sparade om Dig samt begära att de tas bort i sin helhet eller ändras enligt Dina önskemål.